0 تا 100 تکثیر و نگهداری اسطوخودوس

اسطوخودوس یا لاوندر گیاهی است که هم زیبایی و هم خاصیت را در آن واحد با خود دارد. بسیاری از افراد با خرید گیاه اسطوخودوس، این گیاه زیبا را در منزل نگهداری می کنند اما کمتر از خاصیت دارویی این گیاه اعجاب انگیز آگاهند. در این مقاله تصمیم گرفتیم علاوه بر ارائه نکاتی درباره روش تکثیر و نگهداری اسطوخودوس ، مطالبی درباره کاربرد اسطوخودوس نیز بیان کنیم: از تهیه دمنوش گرفته تا تهیه ایجاد اسکرابی بینظیر برای پوست، ساخت شمع خانگی و یا تزیین هدیه. خرید گیاه اسطوخودوس می تواند حس تازگی را در محیط اطراف شما ایجاد کند.

 اینها تنها بخشی از کارهایی است که با گل اسطوخودوس انجام می شود و شما با استفاده از تکثیر و نگهداری اسطوخودوس میتوانید تجربه ای لذت بخش از یک گیاه آپارتمانی پر خاصیت را داشته باشید. اگر شما هم از طرفداران نگهداری گیاهان آپارتمانی هستید با این مطلب از وبلاگ گلفروشی مای گلدیس همراه باشید تا با تکثیر و نگهداری اسطوخودوس و کاربردهای بی  نظیر آن بیشتر آشنا شوید.

تکثیر و نگهداری اسطوخودوس
تکثیر و نگهداری اسطوخودوس

انواع گیاه اسطوخودوس

طبق مطالعات گیاه شناسی  Steve Masley، گیاه اسطوخودوس بیش از 40 گونه مختلف دارد و در مناطق مختلف جهان نیز کشت می شود. اسطوخودوس ها طیف رنگی متنوعی دارند و رنگ آنها بین بنفش ، قرمز ، سفید و آبی متغیر است. بسته به مکان و اقلیم آب و هوایی، زمان گلدهی، رنگ گل و ارتفاع اسطوخودوس متفاوت است. گیاه لاوندر بطور کلی گیاهی مقاوم بوده و در شرایط مساعد، عمر بالای چند ساله دارد.

شرایط نگهداری اسطوخودوس

آبیاری اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس به آبیاری کمی احتیاج دارد و حتی شرایط کم آبی را نیز به خوبی تحمل کرده و سازگار است. آبیاری زیاد لاوندر باعث می شود ریشه های گیاه پوسیده شود که این کار باعث از بین رفتن گیاه می شود. برای آبیاری لاوندر بایستی خاک گلدان را بررسی کنید و زمانی که مشاهده کردید خاک روی سطح گلدان حداقل به ضخامت دو سانتی متر خشک است زمان آبیاری اسطوخودوس فرا رسیده است.

دمای نگهداری اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی مقاوم و سازگار به بسیاری از اقلیم هاست، با این حال آب و هوای گرم مورد علاقه این گیاه است. بهتر است در فصل بهار و تابستان و اوایل پاییز اسطوخودوس را در تراس یا حیاط یا پشت پنجره قرار دهید و در فصول سرد این گیاه را به داخل منزل که هوای گرم تری دارد بیاورید.

گلدهی اسطوخودوس

بسته به نوع اسطوخودوس زمان گلدهی متفاوت است حتی رنگ گل ها نیز می تواند متغیر باشد. بطور معمول زمان گلدهی برای بیشتر اسطوخودوس ها در صورت شرایط مساعد فصل بهار است.

نور اسطوخودوس

اسطوخودوس نیاز بالایی به دریافت نور خورشید دارد و در صورت دریافت نور خورشید کافی، رشد مناسب خواهد داشت. در صورت امکان گلدان اسطوخودوس را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید، در غیر اینصورت گلدان را پشت پنجره ای که رو به آفتاب باشد قرار دهید. بهتر است گل اسطوخودوس شما بین 6 تا 8 ساعت نور خورشید دریافت کند.

خاک اسطوخودوس

خاک مناسب برای گیاه لاوندر خاک با زهکش بالا است. خاک با زهکش بالا رطوبت اضافه را خارج کرده و از پوسیدگی ریشه جلوگیری می کند. مقداری ماسه را در کف گلدان قرار دهید تا فرآیند زهکشی تسهیل شود. توجه کنید که زیر گلدانی حتما از گلدان فاصله داشته باشد تا آب اضافه جمع شده در زیر گلدانی، باعث آسیب به گیاه نشود. حتما از گلدان هایی که کف آنها حفره برای خروج آب وجود دارد استفاده کنید.

هرس اسطوخودوس

هرس اسطوخودوس بایستی سالیانه انجام شود و این کار بر کیفیت گیاه بسیار تاثیرگذار است.  پایان تابستان زمان مناسبی برای هرس اسطوخودوس است. برای هرس کردن بهتر است ابتدا شاخه های پایینی هرس شوند.

تکثیر اسطوخودوس

خرید اسطوخودوس به نوبه خود جذاب است اما اگر بتوانیم تکثیر اسطوخودوس را خودمان هم انجام دهیم، می توانیم این گیاه را به گلی ماندگار تبدیل کنیم. تکثیر اسطوخودوس عمدتا به دو روش کاشت بذر یا قلمه زدن صورت می گیرد. تکثیر و نگهداری اسطوخودوس با رعایت اصولی همراه است که با رعایت آن می توان گیاهانی شاداب و زیبا داشت.

تکثیر اسطوخودوس به روش کاشت بذر

در روش تکثیر اسطوخودوس به شیوه کاشت بذر، بایستی بذر اسطوخودوس یا نشا اسطوخودوس را از فروشگاه های گل و گیاه تهیه کنید. در مرحله بعد گلدانی با اندازه بزرگ و با ارتفاع کم انتخاب کنید. گلدان انتخابی باید دارای حفره برای زهکشی خوب باشد. داخل گلدان خاک مخلوط کوکوپیت، ماس و پرلیت بریزید. کمی آب روی خاک بریزید تا مرطوب شود. در این مرحله بذر اسطوخودوس را روی خاک قرار دهید.

روی بذرها خاک به اندازه 3 میلیمتر بریزید و گلدان را آبیاری کنید و گلدان را رو به آفتاب قرار بدهید. بعد از گذشت حدود یک تا سه ماه جوانه های اسطوخودوس را مشاهده خواهید کرد. بعد از رشد بذرها به اندازه 3 سانتی متر، اسطوخودوس های جوان را باید به گلدانی بزرگ تر منتقل کنید بطوریکه هر نشا داخل یک گلدان قرار بگیرد.

کاشت بذر یا نشا اسطوخودوس
تکثیر اسطوخودوس

تکثیر اسطوخودوس به روش قلمه زدن

نکته کلیدی در روش تکثیر اسطوخودوس به شیوه قلمه زدن، زمان است: بهترین زمان برای قلمه زدن اسطوخودوس زمان بعد از گل دادن گیاه است. زمان لازم برای رشد قلمه ها و تبدیل به یک گیاه بالغ، حدود یک سال است.  برای قلمه زدن اسطو خودوس نیاز به یک کاتر یا چاقوی تیز و گلدان مناسب دارید. برای قلمه زدن اسطوخودوس از شاخه هایی که نرم و فاقد گل هستند و ساقه آنها حالت چوبی دارد استفاده کنید. سپس با یک چاقوی تیز که با الکل آن را ضدعفونی کرده اید قلمه را جدا کنید.

قلمه زدن اسطوخودوس
قلمه زدن اسطوخودوس

 قلمه اسطوخودوس جدا شده را در هورمون ریشه زایی بزنید و در ادامه قلمه را در گلدانی که با خاک مناسبی پرشده ، بگذارید.

کشت قلمه اسطوخودوس
کاشتن قلمه های اسطوخودوس در گلدان

خاک کنار قلمه ها را کمی فشار دهید و گلدان را آبیاری کنید. اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید برای حفظ قلمه ها، روی گلدان پوشش پلاستیکی بکشید. همچنین گلدان را نزدیک پنجره آفتاب خور قرار دهید.

برای خرید گیاه اسطوخودوس می توانید به صفحه گل اسطوخودوس آپارتمانی مراجعه کنید و از مزایای شگفت انگیز این گیاه جذاب و کاربردی بهره مند شوید.

کاربردهای شگفت انگیز گیاه اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از محبوب ترین گل ها و گیاهان آپارتمانی درسراسر جهان است: گیاهی زیبا و پرخاصیت که دارای شکوفه های بنفش زیباست که در طول فصل بهار رشد می کند و رایحه ای آرامش بخش می دهد. این گیاه نمادی از سلامتی و شادی است و خرید اسطوخودوس برای اموری مانند هدیه به عزیزان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مهمترین نکته ای که درباره گیاه اسطوخودوس یا لاوندر به چشم میخورد این است که علاوه بر زیبایی ، قسمت های مختلف این گیاه اعم از ساقه و گل ها می توانند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرند؛ چه برای رایحه درمانی و چه برای افزودن طعم به غذای مورد علاقه شما. در ادامه به کاربردهای بینظیر این گیاه محبوب می پردازیم.

کاربرد اسطوخودوس ( لاوندر )

1- از اسطو خودوس برای یک حمام معطر و آرامش بخش استفاده کنید

داخل وان یا دوش حمام دسته ای از اسطوخودوس و اکالیپتوس قرار دهید و رایحه ای فوق العاده ایجاد کنید. آویزان کردن این گلها روی سر دوش نه تنها زیبا به نظر می رسد ، بلکه باعث می شود حمام شما بوی بسیار خوبی بدهد. این درمان عالی آبگرم بعد از یک روز کاری طولانی بینظیر است!

2- با اسطو خودوس یک خوشبو کننده فرش فوق العاده بسازید

آیا میخواهید خانه ای خوشبو داشته باشید؟ اسطوخودوس در کنار شماست! اسطوخودوس به دلیل داشتن رایحه بسیار لطیف، جزو گیاهان معطر به شمار می رود گزینه ای طبیعی عالی برای تلطیف هوا بشمار میرود. برای تهیه این محلول خوشبوکننده، تنها نیاز هست که نصف فنجان جوش شیرین را با نصف قاشق چایخوری اسانس اسطو خودوس مخلوط کنید تا جوش شیرین حل شود و نهایتا با مقداری آب مخلوط کنید. از این محلول خوشبو برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش استفاده کنید؛ از نتایج آن شگفت زده می شوید.

3- یک صابون سفارشی با اسطو خودوس درست کنید

اسطوخودوس یکی از محبوب ترین مواد تشکیل دهنده در بسیاری از مارک های صابون است ، پس چرا خودتان آن را تهیه نکنید؟ اگر می خواهید صابون با بوی عالی در حمام خود داشته باشید، صابون اسطوخودوس عالی است.

صابون لاوندر

روش زیر برای تهیه صابون اسطوخودوس عالی است:

یک قابلمه کوچک را تقریباً تا نصف با آب پر کنید. یک کاسه فلزی بزرگ را در بالای آن قرار دهید و روی حرارت متوسط قرار دهید و بجوشانید(روش بن ماری). یک تکه صابون را به قطعات کوچکتر برش دهید و در کاسه قرار دهید. اجازه دهید صابون به آرامی به مایع ذوب شود.

محلول را از روی حرارت بردارید و حدود 15 قطره روغن اسطوخودوس به آن اضافه کنید. در صورت تمایل گلهای خشک شده اسطوخودوس را هم داخل محلول اضافه کنید. نهایتا مخلوط را در قالب دلخواه بریزید و حدود یک ساعتی اجازه بدهید تا محلول سفت شود. صابون اسطوخودوس آماده است و میتوانید از لطافت و کیفیت این صابون بهره ببرید.

4- از اسطو خودوس برای بسته بندی هدیه استفاده کنید

استفاده از اسطوخودوس در بسته بندی هدیه، گزینه ای جذاب برای دیزاینی متفاوت بشمار می آید. با بستن گل های اسطوخودوس در زیر نوار روبان یا چسباندن آنها روی هدیه، بسته بندی هدیه خود را خاص کنید و گیرنده هدیه را به شیوه ای منحصر بفرد سوپرایز کنید. این دیزاین متفاوت مطمئناً لبخند را به لب گیرنده هدیه شما می نشاند و خاطره ای ماندگار در ذهن او حک می کند.

5- یک شمع لاکچری با شمع اسطو خودوس

شمع ها بهترین راه برای ایجاد آرامش در خانه هستند و ساختن شمع آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست! به سادگی مقداری گل اسطوخودوس خشک شده را داخل پارافین ذوب شده بریزید و 10-15 قطره اسانس اسطوخودوس به آن اضافه کنید تا شمع شما کامل شود.

6- میخواهید یک خواب راحت داشته باشید؟ نمک حمام اسطو خودوس تهیه کنید

آیا به یک شب آبگرم احتیاج دارید؟ سعی کنید از اسطوخودوس برای تهیه نمک حمام استفاده کنید! فقط در عرض چند دقیقه و با چند ترکیب می توانید حمام آرامش بخش گل داشته باشید.

برای تهیه نمک حمام اسطوخودوس ، دستور زیر را امتحان کنید:

1 فنجان نمک اپسوم ، 1 فنجان نمک دریای مرده و نصف فنجان جوش شیرین را در یک کاسه یا شیشه ترکیب کرده و خوب مخلوط کنید.

گل اسطوخودوس را به مخلوط نمک اضافه کرده و مخلوط کنید. برای خشک کردن گل اسطوخودوس میتوانید گل ها را در مایکروفر قرارداده تا گل ها به سرعت خشک شوند.

روغن اسطوخودوس را به مخلوط اضافه کنید. نمک حمام شما آماده است.

7- خوشبو کننده حیوان خانگی

اسطوخودوس به دلیل رایحه قوی و تسکین دهنده آن ، خوشبوکننده موثری برای روزهایی است که بوی توله سگ شما خوب نیست. شما حتی می توانید روغنهای دیگری را نیز مخلوط کرده تا بهترین خوشبو کننده برای حیوان خانگی شما ایجاد شود!

تنها کاری که باید انجام دهید ترکیب 1 فنجان آب مقطر با 10 قطره روغن اسطوخودوس است. اگر می خواهید رایحه های دیگری را اضافه کنید ، توصیه می کنیم نارنج یا نعناع را برای تکمیل اسطوخودوس استفاده کنید. مخلوط را خوب تکان دهید و روی توله سگ خود کمی اسپری کنید. فراموش نکنید که هنگام اسپری کردن، چشم سگ خود را بپوشانید!

8- اسپری بالش سفارشی میخواهید؟ اسطوخودوس در کنار شماست

اسطوخودوس معمولاً با اثرات آرامش بخش و آرامش بخش آن مرتبط است و ثابت شده است که به کسانی که مشکل خواب دارند کمک می کند. یک راه آسان برای وارد کردن اسطوخودوس در برنامه خواب، این است که قبل از خواب ملحفه و بالش و پتوی خود را با اسطوخودوس اسپری کنید.

برای ساختن اسپری بالش :

2 فنجان آب مقطر را با 20 قطره اسانس اسطوخودوس را به مخلوط کنید و در یک بطری اسپری بریزید. گل اسطوخودوس خشک شده خود را در بطری اسپری قرار دهید تا به بهترین شکل اسپری شما کامل شود!

 9- اسکراب برای لایه برداری پوست لازم دارید؟ اسکراب اسطوخودوس درست کنید

با اسکراب بدن اسطوخودوس لایه برداری کرده و پوست خود را تغذیه کنید! این دستور العمل آسان باعث می شود پوست شما با مواد طبیعی کاملا صاف و ابریشمی شود.

اسکراب لاوندر

تهیه اسکراب اسطوخودوس:

در ابتدا نصف فنجان روغن نارگیل را برای چند ثانیه در مایکروویو نرم کنید. سپس دو فنجان شکر و روغن نارگیل ذوب شده را در یک کاسه بزرگ ترکیب کنید. هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. 20 برگ یا گل اسطوخودوس همراه با 2 قطره اسانس اسطوخودوس را به مخلوط اضافه کرده و دوباره هم بزنید. اسکراب شما آماده است، اسکراب را در ظروف محکم بسته بندی کنید تا کیفیت آن ثابت بماند. از اسکراب خود لذت ببرید!

 10- روغن اسطوخودوس تهیه کنید

روغنهای اسانسی کاربردهای زیادی دارند ، چه برای مصارف موضعی و چه برای بوی خوش ملحفه . تهیه روغن اسطوخودوس ساده است و می توانید به سادگی آن را آماده کنید.

برای تهیه روغن اسطوخودوس به ترتیب زیر عمل کنید:

یک بطری شیشه ای انتخاب کنید. شیشه را تمیز کرده و کاملاً خشک کنید ، سپس اسطوخودوس خشک شده خود را داخل شیشه قرار دهید.

روغن زیتون یا روغن دلخواه خود را روی اسطوخودوس بریزید تا کاملا پوشانده شود.

بطری شیشه را در مکانی که نور خورشید می تواند دریافت کند به مدت 6 هفته قرار دهید. نور خورشید باعث آزاد شدن ترکیبات اسطوخودوس می شود. بعد از گذشت این زمان، برای استفاده از روغن اسطوخودوس ، محلول را از یک پارچه صافی رد کنید تا روغن شفاف و صافی به شما بدهد. از خواص درمانی و رایحه خوشبوی روغن اسطوخودوس لذت ببرید.

 11- میخواهید مزه متفاوتی از کباب را تجربه کنید؟ اسطوخودوس را با گوشت خود کباب کنید

از گیاه اسطوخودوس می توانید برای مزه دار کردن گوشت استفاده کنید و طعم لذیذی به غذای خود بدهید. کباب کردن گوشت با اسطوخودوس ساده است. فقط کافیست اسطوخودوس و رزماری تازه را روی گوشت قرار دهید و زمان بدهید تا گوشت مزه دار شود و سپس گوشت را کباب کنید.

12- یک دمنوش آرامش بخش برای یک روز پرکار : چای اسطوخودوس را امتحان کنید

اگر میخواهید شبی آرام سپری کنید، از چای اسطوخودوس غافل نشوید. این دستور العمل آسان و خوشمزه چای اسطوخودوس ، گزینه مناسبی برای شماست. تهیه چای اسطوخودوس ساده است و فقط به چند دقیقه وقت نیاز دارید!

دمنوش اسطوخودوس

یک لیتر آب را بجوشانید. 4 قاشق چای خوری برگ اسطوخودوس تازه را در آب بریزید و زیر شعله را خاموش کنید و بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. چای آرامش بخش اسطوخودوس آماده است. از آن لذت ببرید!

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ مای گلدیس به بیان روش تکثیر و نگهداری اسطوخودوس ( لاوندر ) پرداختیم. شرایط نگهداری مانند شیوه آبیاری ، خاک مورد نیاز ، زمان هرس لاوندر ، نور مناسب برای گیاه و زمان گلدهی اشاره کردیم.

در ادامه با روش کاشت بذر یا نشا اسطوخودوس آشنا شدیم و نکات لازم در این باره را مطرح شد. روش قلمه زدن اسطوخودوس نیز یک روش محبوب بین دوستداران گل و گیاه آپارتمانی است که این روش را با مراحل آن به تفصیل بیان کردیم. سپس کاربردهای فوق العاده لاوندر را بیان کردیم تا بتوانید تجربه ای لذت بخش از این گیاه آپارتمانی مقاوم و پرخاصیت داشته باشید.

اگر شما هم علاقمند به خرید گل اسطوخودوس هستید و یا میخواهید خرید آنلاین اسطوخودوس را تجربه کنید پیشنهاد می کنیم از خدمات مای گلدیس استفاده کنید و گیاهی زیبا و پرخاصیت داشته باشید. با خرید گل لاوندر می توانید تجربه یک خرید لذت بخش را داشته باشید هم چنین گلفروشی اینترنتی مای گلدیس امکان ارسال فوری گل را نیز فراهم کرده است و با خرید گیاه اسطوخودوس آپارتمانی، این گیاه جذاب زیر 4 ساعت به دست شما خواهد رسید.

همین طور اگر به شیوه های تکثیر و نگهداری بنت قنسول که به آن گیاه کریسمس نیز گفته می شود، علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم مقاله گیاه بنت قنسول را از دست ندهید تا به حقایقی که در مورد این گیاه شگفت انگیز وجود دارد پی ببرید.

خوشحال میشیم اگر نظری درباره این مقاله و یا کاربرد دیگری از گیاه اسطوخودوس دارید، با ما در میان بگذارید.

4.7/5 - (243 امتیاز)

11 دیدگاه دربارهٔ «0 تا 100 تکثیر و نگهداری اسطوخودوس»

  1. خیلی خوب بود، من نمیدونستم اسطوخودوس این همه خاصیت داره. لطفا مقالات آموزشی بیشتر بزارین

  2. گیاه اسطوخودوس یا همون لاوندر، جزو گیاهان مورد علاقه من هست.
    بسیار پر خاصیت و مفیده

  3. سلام
    بسیار مقاله مفیدی بود 🙏🏻🙏🏻
    آیا مای گلدیس در مورد نگهداری پتوس هم مقاله ای دارد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart