همه چیز درباره تکثیر و نگهداری گیاه بنت قنسول (گل کریسمس)

شاید هیچ گیاهی به اندازه گل کریسمس در زمستان زیبایی خیره کننده و جذاب نداشته باشد و نوید آمدن زمستان را با رنگ های جذاب خود آشکار نکند. این گیاه زیبا با نام هایی مثل گل کریسمس و بنت قنسول و گل یلدا شناخته می شود. گیاه بنت قنسول به عنوان هدیه ویژه شب یلدا، زینت بخش این شب است. وجود گیاهان می تواند انرژی های منفی را دفع کند و روزی پر از شادی و انرژی برای افراد بسازد.

گیاه بنت قنسول  poinsettia (Euphorbia pulcherrima) ، گیاهی زیباست که دارای گلبرگ های روشن است و دارای طیف وسیعی از رنگ ها، از سفید تا نارنجی است، اما در انواع قرمز خود محبوبیت و طرفداران بیشتری دارد. در این مقاله از وبلاگ مای گلدیس با ما همراه باشید تا شما را با نکاتی درباره شیوه تکثیر و نگهداری گیاه بنت قنسول آشنا کنیم.

گیاه بنت قنسول بومی آمریکای مرکزی است، جایی که آزتک ها از آن برای اهداف تزئینی و دارویی استفاده می کردند. امروزه گل کریسمس به عنوان یک عنصر تزئینی در همه جا از کلیساهای زیبا گرفته تا تراس خانه ها، گل آرایی و دیزاین محل کار عمل می کند. گلدان بنت قنسول همچنین بعنوان هدیه ای زیبا و جذاب در مناسبت هایی مثل هدیه شب یلدا، هدیه برای کریسمس و سال نو میلادی و کادو برای عرض تبریک بشمار می رود.

ما برای کسانی که می خواهند با شیوه تکثیر و نگهداری گیاه بنت قنسول اطلاعات بیشتری داشته باشند و یا گیاه بنت قنسول را در خانه یا محل کار خود نگهداری کنند، راهنمای مراقبت از گیاه بنت قنسول آورده ایم.

چگونه از گیاه بنت قنسول خود مراقبت کنیم؟

بنت قنسول یا گل یلدا در ماه های زمستان و اواخر پاییز بهترین رشد را دارد و به همین دلیل است که محبوب ترین گیاه گلدانی در زمستان و پاییز است. با مراقبت خوب، گل کریسمس می تواند زیبایی خود را برای مدت طولانی تر حفظ کند. از آنجایی که گیاه بنت قنسول بومی مناطق استوایی هست، محیطی را ترجیح می دهد که محیط بومی اش را شبیه سازی کند. در ادامه نکاتی در مورد چگونگی نگهداری و حفظ طراوت و تازگی گل یلدا در تمام طول سال آورده شده است.

نور مناسب گیاه بنت قنسول

از آنجایی که زادگاه بنت قنسول از آمریکای مرکزی است، به مقدار زیادی نور خورشید عادت دارد. توصیه می کنیم گلدان گل بنت قنسول را در کنار پنجره ای با نور مناسب قرار دهید تا بتواند مقدار مناسبی از نور خورشید را دریافت کند. پنجره های رو به شرق بهترین هستند تا بتوانند درخشش خورشید اول صبح را به خود جلب کنند و بعد از ظهر غرق در نور شوند.

مطمئن شوید که هیچ قسمتی از گیاه با شیشه پنجره تماس نداشته باشد، زیرا ممکن است به بنت قنسول آسیب برساند. بنابراین گل کریسمس خود را در اتاقی با نور مناسب، با حداکثر نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

آبیاری مناسب گیاه بنت قنسول

هر چند وقت یکبار به بنت قنسول آب می دهید؟ هر زمان که احساس کردید خاک گیاه خشک شده است یا مشاهده کردید که برخی از برگ ها پژمرده شده اند، باید به گل کریسمس خود آبیاری دهید. نکته کلیدی این است که اجازه دهید آب از انتهای گلدان خارج شود و مطمئن شوید که آب اضافه درگلدان بنت قنسول وجود ندارد. اگر در منطقه ای هستید که آب و هوای خشک دارد لازم است روزانه گل کریسمس را آبیاری کنید.

برای حفظ طراوت و تازگی گل کریسمس روزانه آن را غبارپاشی کنید. این شیوه نگهداری، نزدیکترین شیوه به آب و هوای استوایی است که این گیاه از آن سرچشمه گرفته است. شیوه غبارپاشی هم به این شکل باشد که از یک افشانه با فاصله حدود 70 سانتیمتری از گلبرگ های گلدان، برای غبارپاشی استفاده کنید.

دمای مناسب رشد گیاه بنت قنسول

بنت قنسول را در دمای معمولی اتاق نگه دارید، اما نه بیشتر از 20 درجه سانتیگراد. دمای شب بین 16 تا 17 درجه سانتیگراد بهترین است. گرمای بیش از حد دوره گلدهی را کوتاه می کند. گل کریسمس به دماهای شدید (زیر 10 درجه سانتیگراد و بیش از 30 درجه سانتیگراد) حساس هست.

مطمئن شوید که از گل کریسمس در برابر افت شدید دما محافظت کنید زیرا این امر باعث پژمردگی زودرس گلبرگ های آن می شود. از قرار دادن گیاه بنت قنسول خود نزدیک به هر منبع گرمایی خودداری کنید و گل یلدا را از بادهای سرد دور نگه دارید.

کود دهی گیاه بنت قنسول

پس از پایان گل دهی بنت قنسول (از اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور)، یک کود محلول مانند کود 20-20-20 یک بار در ماه استفاده کنید. هنگامی که برگ های جدید ظاهر می شوند، دفعات کود دهی را (هر دو هفته یکبار) افزایش دهید تا رشد بیشتری در گیاه داشته باشید.

*نکته: کود با مقدار کمتر فسفر و نسبت N-P-K 3-1-4 یا 2-1-2 ایده آل است (با برچسب 17-5-19 یا 20-10-20). این نوع کود به سختی یافت می شود، بنابراین می توانید از کودهای محلول همه منظوره مانند 20-20-20 نیز استفاده کنید.

هرس و تعویض گلدان گیاه بنت قنسول

در اوایل اردیبهشت، بنت قنسول خود را هرس کنید و به اندازه یک سوم تمام ساقه ها را برش دهید. برای داشتن یک گیاه پر، فقط دو یا سه برگ را روی هر ساقه نگه دارید. گیاه را مجددا در محیطی با آب و هوا و با زهکشی مناسب قرار دهید. می‌توانید از یک بستر خاک آماده استفاده کنید یا خودتان را با استفاده از خاک گلدان، پرلیت و پیت ماس ​​به مقدار مساوی مخلوط کنید. در مردادماه، گیاه را دوباره هرس کنید بطوریکه سه یا چهار برگ در هر ساقه باقی بماند تا رشد بوته‌ای و فشرده بهتر شود.

روش تکثیر گل کریسمس

تکثیر گیاه بنت قنسول

روش اصلی برای  تکثیر بنت قنسول از طریق قلمه زدن صورت می پذیرد. انتخاب زمان مناسب برای قلمه زدن گل کریسمس از اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اواخر شهریور ادامه پیدا می کند.

تکثیر-بنت-قنسول

قلمه زنی گیاه بنت قنسول

قلمه های جدا شده بهتر است ارتفاعی در حدود 10 تا 15 سانتیمتر باشند. برای جدا کردن قلمه از گیاه مادر، از یک تیغ یا کاتر یا چاقوی تیز استفاده کنید و حتما با الکل آن را ضدعفونی کنید.

قلمه-زدن-بنت-قنسول

پس از برش قلمه، شیرابه ای از گیاه خارج می شود حتما دستکش به دست داشته باشید چون این شیرابه برای برخی افراد حساسیت زا هست. اگر شیرابه زیادی در حال خارج شده از قلمه بود، انتهای قلمه را داخل ماسه نرم یا ذغال فعال شده قرار دهید.

قلمه زنی گیاه بنت قنسول
قلمه زنی گیاه بنت قنسول

بهتر است پس از قرار دادن قلمه در خاک، گیاه تعداد محدودی برگ داشته باشد تا بتواند بیشتر تلاش خود را برای ریشه زایی انجام دهد. داشتن دو تا سه برگ برای قلمه کافیست. برای بالابردن درصد موفقیت گیاه برای ریشه زایی بهتر است از هورمون ریشه زایی استفاده کنید و گیاه را قبل از قرار دادن در خاک در هورمون ریشه زایی بگذارید.

آبیاری قلمه بنت قنسول

قلمه ها را بطور مرتب آبیاری کنید چراکه بنت قنسول محیط مرطوب را بیشتر دوست دارد. برای تسریع رشد قلمه ها بهتر است روی گلدان یک پلاستیک بکشید و فضای گلخانه ای روی گلدان ایجاد کنید. دقت کنید که منفذهایی برای ورود و خروج هوا روی پلاستیک ایجاد کنید تا هوای تازه به گیاه برسد. مدت زمان تقریبی برای ریشه زایی گل یلدا در حدود 35 تا 50 روز است.

گلدان مناسب برای تکثیر بنت قنسول

در ابتدا لازم است گلدان مناسبی برای گل کریسمس انتخاب کنیم؛ این گلدان نه باید خیلی بزرگ باشد و نه خیلی کوچک. بزرگ بودن بیش از اندازه گلدان باعث می شود تا بیشتر انرژی گیاه صرف تولید ریشه شود و قلمه رشد ارتفاعی نکند. حتما کف گلدان را با پوکه پر کنید تا فرآیند زهکشی به آسانی صورت بگیرد.

در ادامه گلدان را با مخلوطی از پرلیت، پیت ماس و کمپوست و خاک باغچه پر کنید و زمانیکه گلدان با خاک مناسب پر شد قلمه ها را داخل گلدان قرار بدهید.

چگونه بنت قنسول را بعد از فصل سرما دوباره شکوفا کنیم

شکوفه دادن مجدد گیاه هرگز آسان نیست و شکوفه دادن مجدد گیاه بنت قنسول از این قاعده مستثنی نیست. انجام این کار مستلزم ساخت شرایطی مانند گلخانه و با مراقبت های خاص گل یلدا هست. اگر برای اولین بار نتوانستید بنت قنسول خود را دوباره شکوفا کنید نگران نباشید زیراکه فرآیندی زمان بر است و نیاز به دقت و صبر زیادی دارد. در اینجا چند نکته در مورد نحوه شکوفه دادن مجدد بنت قنسول، ماه به ماه وجود دارد:

دی، بهمن و اسفند: هر زمان متوجه شدید که سطح آن خشک است، به آبیاری بنت قنسول خود ادامه دهید.

فروردین: شروع به کاهش تدریجی مقدار آبی که به بنت قنسول می دهید بکنید. اجازه دهید بین دو آبیاری خاک گیاه خشک شود. با این حال، مواظب باشید تا گلبرگ ها از شدت کم آبی چروک نشوند زیرا این نشانه ای از مرگ گیاه است. پس از گذشت یک یا دو هفته، هر شب حدود 12 تا 15 ساعت گل کریسمس خود را به محلی بدون نور خورشید منتقل کنید.

اردیبهشت: در اواخر اردیبهشت ماه خاک گلدان خود را تعویض کنید، مطمئن شوید که ساقه ها را تا حدود ده سانتیمتر برش دهید. برای برش گیاه حتما از یک چاقو یا کاتر تیز که قبلا با الکل آن را ضدعفونی کرده اید استفاده کنید.

پس از هرس گیاه، آن را در پنجره ای با نور مناسب قرار دهید و به خوبی آبیاری کنید. گیاه شما باید در دمای زیر 30 درجه سانتیگراد باشد و هر دو هفته یکبار کوددهی شود.

خرداد: بنت قنسول را به مکانی نیمه سایه منتقل کنید. به همان روند آبیاری و کوددهی قبلی ادامه دهید.

تیر، مرداد، شهریور: هرس گیاه را ادامه دهید روی هر شاخه سه تا چهار برگ بگذارید. آن را در پنجره ای با نور مستقیم خورشید قرار دهید و به همان روال آبیاری و کود دهی ادامه دهید.

مهر: اکنون بخش سخت فرا می رسد! از اول مهر، گیاه خود را از ساعت 5 بعد از ظهر تا ساعت 8 صبح روز بعد در تاریکی مطلق نگه دارید. توصیه می‌کنیم روی بنت قنسول مشمع تیره بکشید و یا در محیطی بدون نور قرار دهید تا از نفوذ نور به داخل آن جلوگیری شود. هر نوع قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند روند گلدهی را به تاخیر بیندازد. در طول روز، گل کریسمس خود را در یک پنجره آفتابی قرار دهید و به روند منظم آبیاری و کود دهی ادامه دهید.

آبان: روند فوق را تا هفته آخر آبان ماه ادامه دهید. هنگامی که به هفته آخر رسیدید، باید شروع به دیدن جوانه های گل کنید. در این مدت می توانید گیاه خود را در تاریکی مطلق قرار ندهید و فقط آن را در پنجره ای با نور مناسب نگهداری کنید.

آذر: می توانید کوددهی گیاه خود را متوقف کنید. اگر همه چیز طبق برنامه پیش رفت، گل کریسمس شما باید دوباره شکوفا شود و می توانید مانند زمانی که برای اولین بار آن را دریافت کردید، از آن مراقبت کنید.

آیا بنت قنسول سمی است؟

توجه به این نکته حائز اهمیت است از آنجایی که گل کریسمس گیاهان سمی خفیفی هستند، توصیه می شود آنها را از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی دور نگه دارید.

جمع بندی

در این  مقاله به بیان نکاتی درباره شیوه تکثیر و نگهداری گیاه بنت قنسول پرداختیم. حال که اصول اولیه مراقبت از گل کریسمس را می دانید، همین حالا مراقبت را شروع کنید. رنگ و زیبایی گل یلدا زینت بخش فضای منزل و محیط کار بوده و درصورت مراقبت و وجود شرایط مناسب می تواند بعنوان گیاهی چهارفصل در کنار شما قرار بگیرد.گل یلدا می تواند بعنوان هدیه ای جذاب در شب یلدا، تبریک کریسمس، گل تولد و تبریک نیز مورد استفاده قرار بگیرد و هدیه ای توام با سلامتی برای عزیزانتان باشد.

4.6/5 - (16 امتیاز)

3 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره تکثیر و نگهداری گیاه بنت قنسول (گل کریسمس)»

  1. من گیاه بنت قنسول رو با همین شیوه تکثیر کردم، هم راحت بود و هم گیاهم سالم و سرحال مونده
    ممنون ازتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart