آموزش جامع نگهداری گل ارکیده

ارکیده ها که با نام Orchidaceae نیز شناخته می شوند، به دلیل شکوفه های بزرگ و طولانی مدت و رنگ های تند، یکی از زیباترین گل ها به شمار می روند و این گل های زیبا را می توان در رنگ های سفید، صورتی، سرخابی، بنفش و زرد یافت. ارکیده نماد باروری، ظرافت و عشق است. به همین دلیل، اغلب به عنوان هدیه برای تبریک تولد نوزاد و عزیزانتان داده می شود.

 اگر صاحب ارکیده هستید یا به دنبال هدیه دادن گل ارکیده هستید، مهم است که مراقبت های منحصر به فردی را که این گل نیاز دارد، بدانید. راهنمای نگهداری گل ارکیده ما را دنبال کنید تا نحوه نگهداری گل ارکیده را بیاموزید. از توصیه های خاک گرفته تا نکات آبیاری، ما دستور العملی برای طراوت و  نگهداری گل ارکیده شما داریم.

مراقبت و نگهداری گل ارکیده
نگهداری گل ارکیده

یکی از محبوب ترین انواع ارکیده، ارکیده پروانه یا فالنوپسیس است. این نوع گل ارکیده، یک تا دو بار در سال شکوفا می شود و دوام گل آن بین دو تا سه ماه است. از دیگر انواع محبوب گل ارکیده، دندروبیوم و اونسیدیوم هستند که یک تا دو بار در سال شکوفا می شوند و گل هایی دارند که کمی بیش از یک ماه ماندگاری دارند. نکته قابل توجه در نگهداری از گلدان ارکیده این مورد هست که سرعت رشد ارکیده آرام است.  

اگر گلدان ارکیده دارید و علاقمندید که گلدان ارکیده تازه و باطراوت داشته باشید با این بخش از وبلاگ مای گلدیس همراه باشید تا نکات کلیدی نگهداری از گلدان ارکیده را برای شما بازگو کنیم. خوشبختانه مراقبت از گلدان ارکیده دشوار نیست و با کمی مراقبت می توان ارکیده هایی تازه و شاداب برای مدت طولانی داشت. ارکیده ها می توانند هر سال شکوفا شوند و زیبایی را در طول سال نثار دیدگان شما کنند.

انواع گل ارکیده

خانواده ارکیده دارای بیش از 880 نوع مختلف است. این تعداد هر سال در حال افزایش است و ارکیده ها را به بزرگترین و متنوع ترین خانواده گیاهان گلدار تبدیل می کند. بیشتر ارکیده ها جزو گیاهان گرمسیری هستند که به صورت اپی فیت یا “گیاهان هوازی” زندگی می کنند که برای بقای زندگی، به درختان آویزان می شوند. برخی از ارکیده ها لیتوفیت یا “گیاهان سنگی” هستند که روی سنگ ها رشد می کنند.

ارکیده هیبریدی در بین انواع ارکیده، محبوبیت و جامعیت بیشتری دارد. ارکیده هیبریدی با تلاقی گونه‌های مختلف و گاه جنس‌های مختلف تولید می شود که این نوع از گیاهان ارکیده در ویژگی‌های مطلوبی مانند رنگ، عطر، اندازه گل و سهولت مراقبت از دیگر گونه ها متمایز هستند و با کمی مراقبت می توان به آسانی از آنها در خانه نگهداری کرد.

انواع گلدان و گل ارکیده
انواع گل ارکیده

چه نوع گلدان ارکیده استفاده کنم؟

یکی از سوالات مهم و پرتکرار در زمینه نگهداری گل ارکیده، این مساله هست که چه نوع گلدان ارکیده برای رشد بهتر گیاه مناسب هست؟ گل ارکیده از دوستداران محیط مرطوب هست و بنابراین، با نگه داشتن مقداری رطوبت در اطراف ریشه گلدان ارکیده می توانید به رشد بهتر گیاه کمک کنید. در حقیقت راز رشد ارکیده های سالم در گرو رشد ریشه های سالم است. گیاهان گلدانی معمولی بر اساس رشد برگ هایشان ارزیابی می شوند. رشد ریشه بهترین شاخص سلامت گیاه ارکیده است. برای ارکیده‌هایی که در گلدان رشد می‌کنند، باید بیشتر مراقب باشیم که ریشه‌ها پوسیده یا خفه نشوند.

از آنجا که به دست آوردن یک تعادل رطوبتی خوب برای مراقبت بهینه از ارکیده بسیار حیاتی است، بسیاری از پرورش دهندگان ارکیده، گلدان های ارکیده شفاف یا شیشه ای را انتخاب می کنند تا راحت تر تشخیص دهند که چه زمانی ریشه ها رشد می کنند و چه زمانی رشد نمی کنند. همین طور گلدان هایی با رنگ سفید اجازه می دهند مقداری نور از آنها عبور کند تا گیاه راحت تر بتواند به رشد و طراوت خود ادامه دهد.

ارکیده شما باید در گلدانی کاشته شود که زهکشی زیادی دارد. باید سوراخ های زهکشی در کف گلدان شما وجود داشته باشد تا اطمینان پیدا کنید که آب اضافی به طور کامل تخلیه می شود. اگر گل ارکیده شما در گلدانی قرار می گیرد که این ویژگی را ندارد، باید آن را در گلدانی قرار بدهید که این خاصیت را داشته باشد.

تعویض گلدان ارکیده
عوض کردن گلدان ارکیده

گلدان های پلاستیکی که شفاف هستند، دیدن ریشه ها و زمان آبیاری را آسان می کند. خاک گلدان وقتی خیس می شود تیره می شود و با خشک شدن به تدریج روشن می شود. گلدان های پلاستیکی سفید امکان فتوسنتز را فراهم می کنند و می توانند انتخاب جذابی برای گلدان ارکیده باشند.

گلدان های پلاستیکی به راحتی تمیز، ضد عفونی و استفاده مجدد می شوند. گلدان های پلاستیکی شفاف یک راه عالی برای نظارت بر آنچه در گلدان اتفاق می افتد، بدون ایجاد مزاحمت برای گیاه هستند.

نگهداری گل ارکیده در گلدان شیشه ای

مساله مهم در رشد گل ارکیده این است که رشد ریشه در ارکیده بسیار مهم است و نهایتا سلامت و شادابی گیاه با سلامتی ریشه امکان پذیر است. ریشه گیاه ارکیده باید نور کافی دریافت کند و این امر ضامن بقای ارکیده هست. به این منظور نگهداری گل ارکیده در گلدان شیشه ای توصیه می شود که هم امکان فتوسنتز و رشد ریشه برای ارکیده فراهم باشد و هم امکان بررسی ریشه ها بصورت دوره ای را داشته باشید. یکی از نکات مهم در نگهداری گل ارکیده در گلدان شیشه ای این مورد هست که از آبیاری بیش از حد پرهیز کنید.

از چه نوع خاک برای نگهداری ارکیده استفاده کنم؟

ارکیده ها باید در خاک هایی با زهکشی بالا کاشته شوند. استفاده از مخلوط گلدانی بر پایه خزه یا بر پایه پوست درخت پیشنهاد می شود. بسته به انتخاب شما، مراقبت از ارکیده متفاوت خواهد بود. مخلوط مبتنی بر پوست درختان به آب اجازه می دهد تا آب به سرعت تخلیه شود، بنابراین باید بیشتر ارکیده خود را آبیاری کنید. مخلوط خزه آب بیشتری را در خود نگه می‌دارد، بنابراین می‌توانید فاصله زمانی بین آبیاری‌ها را بیشتر کنید.

رطوبت هوا بر گلدان ارکیده تأثیر می گذارد؟

اینکه چند بار به ارکیده خود آبیاری می کنید به آب و هوا، سطح رطوبت و محیط گلدان شما بستگی دارد. ارکیده ها معمولاً هر چند روز یکبار نیاز به آبیاری دارند. وقتی صحبت از آبیاری ارکیده می شود، رایج ترین اشتباه آبیاری بیش از حد آنهاست. پوسیدگی ریشه بیماری است که معمولاً در این گونه گیاه یافت می شود.

نور مورد نیاز گل ارکیده چیست؟

ارکیده ها نیازهای نوری بسیار متفاوتی دارند و درک میزان نور مناسب برای نوع ارکیده برای مراقبت از آنها ضروری است. اغلب نور ناکافی باعث می شود که گل ارکیده به شکوفایی نرسد. اغلب ارکیده ها نیازمند نور طبیعی خورشید هستند و در صورتیکه نور طبیعی کافی وجود نداشته باشد میتوان از لامپ‌های فلورسنت یا لامپ‌های طیف وسیع استفاده کرد تا نیاز نوری آنها را به خوبی برطرف کرد.

در صورت امکان، ارکیده ها را باید در نزدیکی پنجره ای به سمت جنوب یا شرق نگهداری کرد زیرا به نور غیرمستقیم زیادی نیاز دارند. اگر نزدیک پنجره ای به سمت جنوب باشند، نور بسیار قوی خواهد بود، بنابراین ممکن است لازم باشد یک پرده روی پنجره قرار دهید. پنجره های رو به شمال نور کافی را برای ارکیده شما فراهم نمی کنند.

ارکیده به چه دمایی نیاز دارد؟

دمای مورد نیاز یک ارکیده به نوع ارکیده شما بستگی دارد. برای مثال، ارکیده‌های Phalaenopsis، از دمای روز لذت می‌برند. از طرف دیگر دندروبیوم ها دوست دارند دمای آنها حدود 10 درجه سردتر باشد. برخی از ارکیده ها از سرما در هوای پاییزی یا تفاوت بین دمای شب و دما در روز را به عنوان نشانه ای استفاده می کنند تا بدانند فصل ها در حال تغییر هستند و زمان آماده شدن برای شکوفه دادن است.

این مساله که بسیاری از مردم دمای نسبتاً ثابتی را در خانه های خود ترجیح می دهند، با محیط طبیعی ارکیده در تضاد است. این بدان معنا نیست که همه چیز از دست رفته است، فقط تأکید می کنیم که دانستن نیازهای نوع ارکیده ای که سعی در مراقبت از آن دارید به شما این امکان را می دهد که تنظیمات کوچکی برای برآورده کردن آن نیازها انجام دهید و با شکوفه های ارکیده زیبا پاداش بگیرید.

ارکیده ها در محیطی با دمای 60 تا 75 درجه فارنهایت (16 تا 24 درجه سانتیگراد) بهترین رشد را دارند. این دمای معتدل، در ترکیب با کمی گردش هوا، به ارکیده شما اجازه می دهد تا گل های بزرگ و زیبا رشد کند.

گل ارکیده را چگونه باید آبیاری کرد؟

نکته کلیدی در آبیاری ارکیده، عدم آبیاری بیش از حد است. آبیاری صحیح ارکیده، سخت ترین جنبه مراقبت از ارکیده است. مقدار مناسب آب برای یک گل ارکیده با توجه به نوع ارکیده، نوع ترکیب آن و محیطی که ارکیده در آن رشد می کند، متفاوت است.

نکته کلیدی این است که تعداد دفعات آبیاری ارکیده، نوع گلدان، نوع مخلوط، میزان بسته بندی مخلوط و میزان گردش هوا را تا زمانی که تعادل مناسب برای هر ارکیده حاصل شود، تغییر دهید. این کار به زمان و صبر نیاز دارد، اما با افزایش سلامت و قدرت ارکیده که منجر به افزایش شکوفه ها می شود، نتیجه می دهد.

تنها چیزی که باید از آن اجتناب کنید این است که مقدار آبی که به ارکیده در طول آبیاری داده می شود محدود کنید. به طور کلی، زمانی که ارکیده به مقدار زیاد آبیاری شود، بایستی اجازه دهید تا آب اضافه از ته گلدان خارج شود. بیشتر ارکیده ها دوست دارند تقریباً خشک شوند و سپس آبیاری شوند.

به همین دلیل است که بسیاری از پرورش دهندگان آن را به افرادی که تازه با ارکیده شروع کرده اند، به ویژه افرادی که ارکیده Phalaenopsis دارند، یک توصیه کارآمد برای زمان آبیاری این است که یک مداد یا خلال دندان به داخل خاک گلدان بزنید، اگر خلال خیس بود لازم نیست ارکیده را آبیاری کنید. اگر خلال یا مداد خشک بود می توانید مجدد ارکیده را آبیاری کنید.

استفاده از مه پاش برای آبیاری گل ارکیده

اگر در آب و هوای خشک زندگی می کنید یا خانه ای دارید که دارای تهویه مطبوع است، ممکن است لازم باشد که ارکیده خود را روزانه غبارپاشی کنید. اگر خانه شما رطوبت 40 تا 60 درصد دارد، نیازی به این کار نیست. اما برای رطوبت کمتر از 40 درصد، مه پاش کردن ارکیده ها روزانه با یک بطری اسپری توصیه می شود.

برای شکوفایی مجدد گلدان ارکیده چه باید کنیم؟

  • از آبیاری بیش از حد خودداری کنید
  • برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد، ارکیده خود را بر اساس میزان مرطوب بودن خاک آبیاری کنید. به آرامی چند انگشت خود را داخل خاک فشار دهید و سپس آنها را بردارید. اگر روی آنها رطوبت احساس کردید، نیازی به آبیاری ارکیده خود ندارید. اگر رطوبت را احساس نمی کنید، نیاز به خیساندن دارد. راه دیگری که به شما کمک می‌کند پیگیری کنید که آیا گیاهتان به آب نیاز دارد یا نه، قرار دادن آن در گلدان شفاف است. یک گلدان شفاف مرطوب بودن را نشان می دهد و وقتی رطوبت وجود ندارد، زمان آب دادن است.

چگونه از گلدان ارکیده بعد از شکوفه دادن مراقبت کنیم؟

  • پس از اینکه از شکوفه زیبای ارکیده لذت بردید، باید آن را آبیاری، تغذیه و هرس کنید تا سالم بماند. پیشنهاد می شود که ارکیده خود را در محیط کشت تازه (خاک پوست یا خزه) قرار دهید. این کار به گیاه شما، شروعی تازه با مواد مغذی جدید می دهد.
  • به گلدان ارکیده کوددهی مناسب داشته باشید.
  • کود برای ترویج دوباره شکوفایی ارکیده در دوران خواب ارکیده ضروری است. شما باید گیاه را با کود متعادل گیاهان آپارتمانی (20-20-20) به صورت هفتگی یا ماهانه، بسته به نوع، تغذیه کنید.
  • گلدان ارکیده را هرس کنید
  • پس از خشک شدن گل باید ساقه آن را هرس کرد. می توانید سنبله گل قدیمی را نزدیک پایه ساقه ببرید.

چرا گلدان ارکیده، گل نمیدهد؟

طرفداران گل ارکیده برای شکوفایی مجدد گلدان ارکیده اشتیاق بالایی دارند. اگر طبق دستور از ارکیده خود مراقبت کنید، باید طی شش تا نه ماه شاهد شکوفایی مجدد گلدان ارکیده باشید. اگر ارکیده شما شکوفا نمی شود، احتمالاً به یکی از این هدلایل زیر است:

  • نور کافی نیست
  • نور خیلی زیاد هست
  • دمای نگهداری نامناسب هست
  • کود خیلی زیاد یا خیلی کم
  • نیاز به عوض کردن گلدان ارکیده هست
  • فصل گلدهی ارکیده نیست
  • آبیاری خیلی کم
  • آبیاری بیش از حد

دانستن نحوه شکوفه دادن مجدد ارکیده مهارتی است که نیاز به تمرین دارد. ممکن است لازم باشد قبل از یافتن منبع مشکل، تعدادی از این عوامل را آزمایش کنید.

طول عمر گلدان ارکیده چقدر هست؟

ارکیده ها می توانند سال ها و حتی دهه ها با مراقبت مناسب زندگی کنند. چرخه زندگی ارکیده شامل یک شکوفه اولیه (معمولا در پاییز)، یک دوره خواب و یک شکوفه مجدد است. اگر از ارکیده مراقبت شود، مراحل خواب و شکوفه مجدد هر چند ماه یکبار تکرار می شود.

اکنون که می دانید چگونه به درستی از ارکیده ها مراقبت کنید، گیاهان ارکیده زیبای ما را بررسی کنید و یکی برای خانه خود پیدا کنید.

طرز نگهداری گل ارکیده در آپارتمان

باتوجه به اقلیم کشور ما، بیشتر انواع گل ارکیده موجود در بازار از نوع گل ارکیده فالانوپسیس هستند. اگر بصورت حضوری خرید گل ارکیده را انجام می دهید حتما از فروشنده نوع گل ارکیده را سوال کنید و اگر خرید گل ارکیده را بصورت آنلاین انجام می دهید توضیحات مربوط به آن را مطالعه کنید. اگر خرید گل ارکیده را از مای گلدیس داشته باشید گل ارکیده تقدیم شده به شما از نوع گل ارکیده فالانوپسیس هست که از نوع گل ارکیده گرمسیری بوده و نیاز رطوبتی بالایی دارد.

 برای حفظ رطوبت در فصل زمستان می توانید از یک دستگاه بخورساز استفاده کنید و آبیاری گل ارکیده را با افشانه نیز انجام دهید تا نیاز رطوبتی آن تامین شود. درباره نور مناسب برای گیاه علاوه بر دریافت نور خورشید می توانید از لامپ طیف نور سفید استفاده کنید تا رشد و ماندگاری گیاه را تضمین کنید.

گل ارکیده گیاهی گرمسیری بوده و به رطوبت بالایی نیاز دارد. برای افزایش رطوبت مورد نیاز ارکیده، میتوانید در فصل زمستان از یک دستگاه رطوبت رسان یا همان بخور استفاده کنید. توجه کنید ارکیده به رطوبت کافی و مناسب نیاز به یک نور نسبتا مطلوبی نیز دارد. برای پرورش ارکیده در منزل حتما نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

استفاده از لامپ‌های طیف نور کامل سفید برای پرورش گل ارکیده

اگر ارکیده شما شکوفه نمی‌دهد، دلیل آن نداشتن نور کافی برای ارکیده است. اگر نمی‌توانید نور کافی برای ارکیده محیا کنید، میتوانید به راحتی از لامپ‌های طیف نور کامل در منزل خود استفاده کنید. این لامپ‌ها در اندازه‌های مختلفی وجود دارند تا بتوانید به راحتی و در اندازه مناسب آنها را تهیه کنید.

بهترین مکان برای قرار دادن گلدان ارکیده در خانه کجاست؟

برای حفظ طراوت و شادابی گلدان ارکیده بهتر است گلدان ارکیده را در نزدیکی پنجره که نور کافی دریافت می کند قرار دهید. محل نگهداری گلدان ارکیده، نزدیک پنجره است. اگر نور خورشید به طور مستقیم به گل ارکیده بتابد باعث سوختگی برگ های آن می شود. در صورتی که نور کافی به گلدان ارکیده نرسد، برگ های آن آویزان شده و به رنگ سبز تیره در می آیند.

بهترین زمان خرید گل ارکیده چه موقعی هست؟

بهترین زمان خرید گل‌ ارکیده به مواردی از جمله دمای محیط و نوع ارکیده ای که خریداری می کند بستگی دارد. شش نوع گل ارکیده که در کشور ما بیشتر هستند و در سه زیستگاه آب و هوایی می توانند به حیات خود ادامه دهند:

  • گلدان ارکیده سیپریپدیوم و سیمبیدیوم
    این نوع از گلدان ارکیده مربوط به گلخانه های سرد هستند و درجه حرارت 12 درجه سانتیگراد مطلوب رشد آنهاست. کم ترین درجه حرارتی که این گلدان های ارکیده می توانند در زمستان تحمل کنند 8 درجه سانتیگراد و بیشترین دمایی که در فصل تابستان برای آنها در نظر گرفته شده 18 درجه سانتی گراد است.
  • گلدان ارکیده کاتلیا و انسیدیوم ‌های گلخانه‌ای گرم
    این نوع از گلدان ارکیده مربوط به گلخانه های گرم هستند. بیشینه دمایی که در تابستان می توانند تحمل کنند 25 تا 26 درجه سانتیگراد و کمینه دمای قابل قبول برای آنها در فصل زمستان، 13 درجه سانتیگراد است.
  • گلدان ارکیده‌ واندا و فالانوپسیس گرمسیری
    این نوع ارکیده‌ها مخصوص مناطق گرمسیری هستند و نکته مورد اهمیت برای آنها این است که نمی توانند در درجه دمایی کمتر از 18 درجه سانتیگراد به رشد و حیات خود ادامه دهند.

نحوه نگهداری گل ارکیده بیمار

اغلب اولین علامت مشکل در کشت ارکیده، حمله حشرات یا باکتری ها است. گیاهان آلوده را بکشید و فورا از دیگران دور کنید!! آن را تا پایان درمان دور نگه دارید. بهترین دفاع برای عفونت های قارچی یا باکتریایی یک حمله خوب است. برای اینکار یک بطری دارچین در نزدیکی ارکیده ها نگه دارید. اگر گیاهی را می برید، به آرامی آن را با دارچین بپاشید زیرا یک باکتری کش و قارچ کش موثر است و استفاده از آن بی خطر است. در صورت بروز آفت گستره از قارچ کش های صنعتی استفاده کنید و می توانید الکل 50 درصد نیز به روی بخش های بیمار گیاه اسپری کنید.

در برخی موارد مشکلات مربوط به گلدان ارگیده باشد. در این موارد، تعویض گلدان ایده خوبی برای از بین بردن مشکلات گیاه باشد. اگر گیاه آلوده به بیماری دارید حتما گیاه را بطور جداگانه نگهداری کنید تا آفت به سایر گیاهان و گلدان های شما سرایت نکند.

سوالات متداول

بهترین زمان خرید گل ارکیده بستگی به شرایط محل نگهداری شما دارد. گل ارکیده بطور کلی گلی سازگار است و با کمی مراقبت می توان تا سال ها زیبایی و طراوت این گل را حفظ کرد و شما در هر فصلی از سال می توانید گل ارکیده داشته باشید. در حقیقت بهترین زمان خرید گل ارکیده زمانی است که بتوانید شرایط دمایی مناسب را برای آن فراهم کنید.

  1. خرید ارکیده فصل خاصی دارد؟
    خیر، گل ارکیده گونه‌های متفاوتی دارد که در دماهای خاص نگه داری می‌شوند. برای نگه داری ارکیده باید دمای مناسب با گونه‌ی انتخابی در خانه فراهم باشد تا ارکیده بتواند رشد و تکثیر پیدا بکند.
  2. نحوه پرورش ارکیده چگونه است؟
    ارکیده به نور مناسبی نیاز دارد و برای رشد این گیاه باید نور کافی وجود داشته باشد، اگر نور مناسب برای ارکیده را موجود نداشته باشیم می‌توانیم از لامپ‌های طیف نور استفاده کنیم. کود دادن به ارکیده باید هر یک ماه یکبار انجام بشود تا ارکیده بتواند رشد مطلوبی داشته باشد. دمای هوا برای رشد و پرورش ارکیده بسیار پر اهمیت است و باید مراقب دمای اطراف ارکیده باشیم و خاک ارکیده همیشه باید مرطوب باشد. همین طور مکان ارکیده باید دارای دستگاه تهویه ی مناسب نیز باشد.
  3. عمر گل ارکیده چقدر است؟
    گل ارکیده در طبیعت عمر طولانی دارد و عمر این گل در آپارتمان اگر تمام اصول نگهداری از این گل رعایت شود ممکن است تا ده سال هم باشد.
4.7/5 - (20 امتیاز)

1 دیدگاه دربارهٔ «آموزش جامع نگهداری گل ارکیده»

  1. سلام ممنون از مقاله خوبتون
    من خودم ارکیده دارم. اون مواردی که گفتین رو رعایت کردم و گلم شاداب تر شده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart