با زیباترین انواع گل رز که خانه شما را زیبا می کنند آشنا شوید

گل رز یکی قطعا یکی از محبوب ترین و زیباترین گل ها در سراسر جهان به شمار می رود و احتمالا شما نیز از طرفداران انواع گل رز هستید. هدیه دادن و یا هدیه گرفتن گل رز ، خاطره ماندگار در ذهن می سازد که با گذشت زمان هم شادی آن باقی می ماند. گل ها سراسر انرژی و شادی اند، چه بسا زمانهایی که گل ها، رساتر و نام آشناتر از احساسات درونی مان سخن گفته اند.

گل رز در اغلب کشورها و فرهنگ ها بعنوان گلی تحسین شده به شمار می رود. ظرافت و زیبایی مثال زدنی در گل رز از سالیان دور موردپسند دوستداران گل و گیاه بوده و گل رز بعنوان هدیه ای محبت آمیز بشمار می رفته است.

اسامی انواع گل رز

اسامی انواع گل رز در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند اما یکی از شناخته شده ترین تقسیم بندی ها، دو گروه گل رز باغچه ای و گل رز وحشی است. با ما در این مقاله از وبلاگ مای گلدیس همراه باشید تا سیر تا پیاز انواع گل رز و اسامی انواع گل رز را برایتان شرح دهیم.

اسامی انواع گل رز

انواع گل رز در گروه بندی های گوناگونی قرار می گیرند. انتخاب و نامگذاری برای اسامی انواع گل رز می تواند به خاستگاه منطقه ای که گل رز پرورش یافته باشد صورت گیرد و یا در دسته بندی کلی تری که به شیوه تکثیر و نگهداری آن باشد که جامعیت بیشتری داشته باشد تقسیم شده باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بیش از 300 گونه گل رز در سراسر جهان وجود دارد و انواع گل رز در دسته بندی جامع قرار می گیرند. دسته بندی جامع اسامی انواع گل رز شامل دو دسته کلی است: گل رز باغچه ای و گل رز وحشی. در ادامه به معرفی شاخص ترین انواع گل رز در این دو گروه می پردازیم.

انواع گل رز

گل رز باغچه ای

از دیرباز تا کنون استفاده از گل ها و گیاهان در خانه و حیاط جزو علایق بسیاری از افراد بوده است. گل رز نیز از این قضیه مستثنی نبوده و همیشه بعنوان یکی از انتخاب های طرفداران گیاهان زینتی بوده است. تنوع در دسته گل رز باغچه ای بسیار بالاست و رنگ بندی گل رز باغچه ای متغیر است. گل رز اصلاح نژادی شده نیز جزو گل رز باغچه ای قرار می گیرد و قابلیت کاشت در فضای باغ را دارد. در ادامه به معرفی کوتاه انواع گل رز باغچه ای می پردازیم:

گل رز چای

 یکی از انواع گل رز ، گل رز چای هست که در این گل رز معمولا هرشاخه می تواند یک یا تعداد بیشتری گل رز بدهد. گل رز چای نیز از زیباترین و چشم نوازترین انواع گل رز هست.

گل رز چای

گونه های مختلفی از گل رز چای مورد اصلاحات گوناگون ژنتیکی قرار گرفته است، گل رز چای دورگه مهمترین گونه اصلاح نژادی این خانواده از رز هست که جزو گونه های پرطرفدار گل رز به شمار می رود. سایز گل رز چای نسبتا بزرگ بوده و می تواند بصورت تک شاخه در دیزاین و گل آرایی مورد استفاده قرار بگیرد.

گل رز پولیانتا

یکی از ظریف ترین انواع گل رز ، گل رز پولیانتا هست. اندازه گل رز در این گونه رز ، کوچک است و در صورت استفاده از این گل رز در دیزاین، معمولا چندین شاخه گل و بصورت گل مکمل استفاده می شود.

گل رز پولیانتا

گل رز پولیانتا هیبریدی یا فلوریبوندا

گل رز فلوریبوندا

یکی از شناخته شده ترین انواع گل رز ، فلوریبوندا هست که یکی از موارد استفاده از این گل رز، در دیزاین باکس گل با حجم گل بالاست که زیبایی خاصی به باکس گل می دهد. سایز گل رز فلوریبوندا متوسط هست . گل رز فلوریبوندا معمولا با غنچه های اطرافش در گل آرایی ها بکار می رود.

گل رز مینیاتوری

یکی از جذاب ترین انواع گل رز ، گل رز مینیاتوری هست که اندازه ای کوچک دارد و دارای طیف رنگی متنوعی است. دوستداران و طرفداران نگهداری گیاهان آپارتمانی ، اغلب گلدان رز مینیاتوری را به علت زیبایی و هارمونی رنگ بینظیرش در منزل خود دارند.

گل رز مینیاتوری گلی پرکاربرد در گل آرایی و دیزاین به شما می رود. گل رز مینیاتوری به دلیل سایز کوچک و زیبایی خاصش موردتوجه افراد قرار گرفته و چینش رز مینیاتوری با سایر گل ها منجر به خلق باکس گل و دسته گل هایی زیبا می شود که نظر هر بیننده ای را جلب می کند.

ترکیب رنگ های مختلف گل رز مینیاتوری منجر به طراحی دسته گل هایی جذاب و لاکچری می شود که باب میل بسیاری از افراد است و شما با اطمینان خاطر از موردپسند بودن می توانید این دسته گل را برای گیرنده تان ارسال کنید. گل رز مینیاتوری علاوه بر زیبایی دوام نسبتا خوبی هم دارد و شما می توانید علاوه بر استفاده از این گل زیبا، از گلدان رز مینیاتوری نیز استفاده کنید و از زیبایی آن برای مدت طولانی تری بهره ببرید.

گل رز آلبا

گل رز آلبا نیز از محبوب ترین انواع گل رز بشمار می آید. دوام ، ماندگاری بالا و زیبایی آن باعث شده این گل نیز به گلی محبوب بین علاقمندان گل و گیاه تبدیل شود. گل های رز آلبا معمولا به رنگ صورتی یا سفید است.

گل رز هلندی

از شناخته شده ترین انواع گل رز ، گل رز هلندی است. گل رز هلندی از خانواده گل رز چای بوده و دارای گلبرگ های محکم و بادوام است. گل رز هلندی در رنگ بندی های متنوعی وجود دارد و پرکاربردترین گل در گل آرایی به شمار می رود. گل رز هلندی دوام بالایی داشته و می تواند تا چندین روز طراوت و تازگی خود را حفظ کند. حتی می توانید گلدان گل رز هلندی را نیز در منزل نگهداری کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

گل رز بوربون یا رز قرانسوی

یکی از قدیمی ترین انواع گل رز ، گل رز بوربون فرانسوی است که گل رز این گیاه دارای گلبرگ های لطیف و رنگ های ملایم است. از گل رز بورون در عطرسازی نیز استفاده می شود. ساقه و شاخه های گل رز بوربون دارای خارهای ریز زیادی هستند و این گل رز برای رشد و تکثیر نیازمند هرس و رسیدگی می باشد.

گل رز بوربون یا رز فرانسوی

گل رز چینی

یکی دیگر از انواع گل رز گل رز چینی است که قرن ها در کشور چین کاشته می شد. گل رز چینی نسبت به سایر گونه های رز دارای عطر کمتری بوده و تعداد گل کمتری در طول زمان گلدهی دارد.

گل رز انگلیسی

شامل همه گل های رزی است که توسط پژوهشگری به نام دیوید آستین در کشور انگلستان تولید شده است. این گونه از گل ها به دلیل اصلاح نژادی که در آنها صورت گرفته است نسبت به آفات گیاهی بسیار مقاومتر هستند. گل رز انگلیسی دارای تنوع رنگ بندی بوده و عطر دلنشینی نیز دارد.

 گل رز وحشی

یکی از قدیمی ترین انواع گل رز ، گل رز وحشی است که از میلیونها سال پیش تا کنون در جهان وجود داشته است. گل رز وحشی جزو یکی از مقاوم ترین و سازگارترین گیاهان گلدار محسوب می شود که نیاز به مراقبت کمی دارد. گل های رز وحشی عموما بصورت رونده هستند و سرعت رشد بالایی دارند از این رو برای محوطه سازی، فضای حیاط و تراس بسیار مناسب هستند.

گل های رز وحشی ، عموما طول عمر بالایی دارند و می توانند زیبایی محیط شما را تضمین کنند. عطر گل رز وحشی کم بوده و عموما عطر گل رز وحشی نسبت به گل رز باغچه ای کمتر است. گل رز وحشی نیز تنوع نژادی بالایی داشته و برخی در سطح و برخی در ارتفاع رشد می گنند.

 این گونه از انواع رز ، به شرایط محیطی بسیار سازگار بوده و در اکثر اقلیم ها دوام آورده و با گل های زیبایش انرژی فوق العاده ای به محیط اطراف خود می دهد. شما می توانید گل رز وحشی را در دامنه کوهستان ها، دشت ها و حتی مراتع مشاهده کنید و از آن لذت ببرید.گل رز وحشی عموما در مکان هایی با دمای هوای خنک بیشتر یافت می شود و نسبت به کم آبی نیز مقاوم است.

گل رز فئوتیدا

یکی از انواع شناخته شده گل رز وحشی ، رز فئوتیدا است که جزو گونه های مقاوم رز وحشی به شمار می رود. گل رز فئوتیدا دارای برگ های سبز ریز و زیاد با گل های زرد است که عطری ملایم دارد. گل رز فئوتیدا جزو انتخاب اول معماران برای طراحی فضای سبز محسوب می شود.

گل رز فئوتیدا

گل رز موشاتا

گل رز موشاتا نیز یکی از انواع گل رز وحشی است که مشابهت های زیادی با گل رز فئوتیدا دارد. گل رز موشاتا نسبت به  گل رز فئوتیدا نسبت کم آبی و خاک نامناسب مقاومتر می باشد و بسیار سازگار با محیط است.

گل نسترن شیرازی یا گل رز همیسفریکا

یکی از گل های پرطرفدار بین ایرانیان، گل نسترن شیرازی است. این گل جزو گروه گل رز وحشی بوده و در استان فارس بیش از سایر مناطق دیده می شود.

نسترن شیرازی

معانی رنگ گل رز

اگر تا به حال مجبور شده اید برای کسی گل رز بخرید ، می دانید که رنگ های مختلف زیادی برای انتخاب وجود دارد و این در حالی است که معنای رنگ گل رز می تواند نقش مهمی در پیامی که برای کسی ارسال می کنید ، ایفا کند.

اگرچه گل رز معمولاً به عنوان ابراز عشق در نظر گرفته می شود ، اما معنای پشت گل رز بسیار متفاوت است. هنگامی که تصمیم گرفتید برای ارسال مفهوم یا پیامی از گل رز استفاده کنید راهنمای زیر در نظر بگیرید که کدام رنگ احساسات شما را با دقت بیشتری نشان می دهد!

گل رز قرمز نماد عشق است و بهترین گل برای ابراز عشق به محبوبتان است. گل رز صورتی نماد قدردانی ، لطف ، تحسین و شادی است. رزهای نارنجی نماد شور و اشتیاق هستند. گل رز زرد نماد دوستی است. گل رز سفید نماد بی گناهی و پاکی است.

جمع بندی

در جهان گوناگونی زیادی از انواع گل رز وجود دارد و از اینرو به معرفی محبوبترین اسامی انواع گل رز پرداختیم. در ادامه به معرفی اسامی انواع گل رز باغچه ای و گل رز وحشی پرداختیم و خاستگاه آنها را بیان کردیم. همچنین کاربرد هرکدام از انواع گل رز را در گل آرایی و محوطه سازی و تزیین معرفی کردیم. بطور مختصر به بیان معانی رنگ گل رز پرداختیم تا بتوانید برای گل هدیه دادن انتخاب بهتری داشته باشید.

4.8/5 - (66 امتیاز)

3 دیدگاه دربارهٔ «با زیباترین انواع گل رز که خانه شما را زیبا می کنند آشنا شوید»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart